Befordring

Elever bosiddende i Roskilde Kommune med mere end 9 km. til skole får bevilget buskort ved at ringe til kontoret. Elever fra Lejre Kommune får tilsendt buskort automatisk. Elever fra andre kommuner skal henvende sig til hjemkommunen, der afgør, om der kan udstedes buskort.

Elevskabe

Alle elever får tilbudt et skab. Nøglen til skabet lånes i pædagogisk læringscenter og betragtes som ethvert andet udlån. Derfor skal nøglen erstattes med 100 kr., hvis den ikke afleveres igen ved skoleårets afslutning. Skabet kan bruges til at opbevare bøger og værdigenstande.

Eksamen og karakterer

Elever på TCR får mulighed for at gå til eksamen i de fag, de har fulgt. Der kan vælges mellem eksamen på 9. og 10. klasses niveau. Allerede i februar skal vi have en foreløbig tilmelding til prøverne. Der gives en standpunktskarakter og en årskarakter i løbet af skoleåret.

Computer

Alle elever på TCR har mulighed for at få udleveret en bærbar computer, når skoleåret starter. Computeren er til låns for eleverne, mens de går på TCR. Den skal medbringes hver dag på skolen og tages med hjem udenfor skoletiden. Computeren indeholder alle relevante programmer, der skal bruges i forbindelse med skolearbejdet. Eleven får også eget login og 1 TB lagerplads i Office365 miljøet.

Generelt om skolerejser

Eleverne på TCR har mulighed for at deltage i en skolerejse.

Rejserne tilrettelægges med udgangspunkt i elevens linjevalg. Det vil sige, at der på rejsemålet vil være aktiviteter, der hænger sammen med linjens tema. Rejsemålet vil typisk være en storby eller et område med mulighed for frilufts- eller vintersportsaktiviteter. Rejserne bliver arrangeret mellem flere linjer, og eleverne bliver inddraget i planlægningen. Rejserne varer cirka fem dage og foregår i foråret.

Det er frivilligt at deltage i skolerejsen, men alle har mulighed for at komme med. Skolen betaler alle udgifter til lærernes deltagelse, og skolerejsen finansieres derudover gennem en fælles indsamling blandt forældre og elever. Det er frivilligt at bidrage til indsamlingen, men der skal indsamles, hvad der svarer til ca. 3400 kr. pr. elev, for at skolerejsen kan gennemføres. Hvis skolerejsen ikke gennemføres, refunderes alle indsamlede midler.

Elever der ikke har lyst til at deltage i skolerejsen, har også mulighed for at komme i et praktikforløb.