Verdensklasseelev

Hvis du er sent ankommet flygtning eller indvandrer, har du mulighed for at gå på TiendeklasseCenter Roskilde i et særligt tilbud som Verdensklasseelev. Tilbuddet er for dig, der er motiveret for at yde en særlig indsats for at blive klar til en ungdomsuddannelse, og som har et danskfagligt niveau, der gør det realistisk at gennemføre prøverne i dansk, engelsk og matematik på 10. klasses niveau efter ét eller på dispensation efter to års skolegang på TiendeklasseCenteret.

Som Verdensklasseelev har du dansk, engelsk og matematik på et almindeligt stamhold sammen med danske elever. Vi har ekstra lærerressourcer i denne klasse, så der er mulighed for at sætte særligt fokus på din dansksproglige udvikling. Ud over timerne på dit stamhold har du 4 lektioners verdensklassedansk. I disse timer vil du være sammen med skolens øvrige sent ankomne elever, og der vil hovedsageligt være fokus på dansk skriftlighed.

Ved siden af undervisningen i dansk, engelsk, matematik og verdensklassedansk skal du ligesom skolens øvrige elever vælge en temalinje. Her er det vigtigt, at du vælger ud fra din interesse. Du kan finde mere information om skolens temalinjer her på hjemmesiden.

Der kræves en særlig visitation/screening for at blive optaget i Verdensklassen, og der kan være en særlig økonomi forbundet med tilbuddet, hvis du kommer fra en anden kommune end Roskilde. Er du interesseret i at blive optaget, skal du tilmelde dig via optagelse.dk senest 1. marts og sende en mail til os, hvor du skriver, at du ønsker at gå hos os som Verdensklasseelev. Senere på foråret vil vi indkalde dig til et møde, hvor vi vil vurdere, om vores tilbud er det rette for dig. Skriv til tcr@roskilde.dk.