Velkommen til skolen

Efter 9. klasse har du mulighed for at afslutte folkeskolen med et anderledes skoleår. På TCR er 10. skoleår rettet mod din fremtid.

Vi er en selvstændig folkeskole med cirka 200 elever og 19 ansatte. Vi holder til på Bakkesvinget i den sydlige ende af byen midt mellem en række af byens ungdomsuddannelser. Hos os vil du møde et levende miljø med nye kammerater og nye lærere i omgivelser, der er indrettet til unge.

I 10. klasse kan du styrke dine færdigheder i skolefagene, du kommer også i brobygning, og derudover har du mulighed for at vælge mellem en række temalinjer og valgfag, hvor du kan prøve nye sider af din personlighed af. Alt sammen kan hjælpe dig til at spore dig ind på den ungdomsuddannelse eller det arbejde, du vil beskæftige dig med i fremtiden.

Stort set alle vores elever fortsætter på en uddannelse. De fleste vælger en gymnasial uddannelse eller en erhvervsuddannelse, men vi har også elever, der fortsætter på andre uddannelser som højskoler eller FGU.

Undervisningen i skolefag, valgfag og temalinjer tager udgangspunkt i dine færdigheder. Den løbende evaluering og det tætte samarbejde med dine lærere og vejledere giver dig alle muligheder for at få det bedste ud af dit skoleår på TCR. Her på hjemmesiden finder du oplysninger om skoleåret og de forskellige temalinjer, du kan vælge. Linjerne er kun beskrevet som rammer - din deltagelse, dit engagement og dit ejerskab er med til at forme indholdet. På vores temalinjer har vi kombineret praktisk og bogligt arbejde, givet tid og mulighed for kreative aktiviteter og ikke mindst haft et tæt samspil med erhvervsuddannelser og virksomheder. Den erfaring, vi gennem årene har fået med at kombinere teori med praksis og hvad det betyder for elevers læring og afklaring, vil vi bygge videre på.

Du skal vide, at du, uanset hvilken linje du vælger, har mulighed for at afslutte skoleåret med folkeskolens eksamener på 9. og 10. klasse niveau i de prøveforberedende fag, så vælg temalinje ud fra interesse. Vi glæder os til at have dig som elev på TCR TiendeklasseCenter Roskilde og til at samarbejde med dig om et anderledes og spændende skoleår.

Hvis du vil se lidt billeder fra skole og høre nogle af vores elever fortælle, så kig med i nedenstående film:

TCR