Valgfag 23-24

Alle elever skal vælge mindst 1 og højst 2 valgfag. Der kan vælges mellem tysk, fysik og ”øvrige valgfag”. Vær opmærksom på at elever, der er skrevet ind på Eud10 eller som Verdensklasseelev IKKE skal vælge.

Øvrige valgfag:

Læsecafé

Styrk din læselyst! Få gode oplevelser med læsning samtidig med at din læsehastighed øges og din staveevner forbedres. Det får du helt sikkert brug for i dit fremtidige uddannelsesforløb.

I læsecafeen kan du læse forskellige faglitterære og skønlitterære bøger efter eget valg på dansk, engelsk eller måske tysk - og så er det også hyggeligt. Læsecafé udbydes 1. halvår.

Brætspil

Styrk dine taktiske og strategiske evner, og bliv bedre til kommunikation, samarbejde og modstand. Vi kommer til at arbejde med både gamle og nye spil, så du skal have lyst til at lære både nye mennesker og nye spil at kende. Brætspil udbydes i 2. halvår.

Yoga

Yoga er en slow og cool form for bevægelse, der kan bruges til at træne og disciplinere din krop og dit sind. I faget lægges der vægt på en grundig gennemgang af yogaøvelser og åndedræt med afsæt i Asthanga yoga.

Yogaen giver dig en ro og fortrolighed med din krop, som du kan bruge i hverdagen. Både når det kommer til lektielæsning eller i relationerne til andre mennesker. Yoga udbydes i både 1. og 2. halvår.

Drama

Hvis du tør give slip, er drama et fag, der kan være med til at udvikle dig i forhold til din selvtillid, din verbale og nonverbale kommunikation og din forståelse for andre mennesker.

I starten vil der være fokus på dramaøvelser som skal skabe tillid og tryghed for alle på holdet, så vi har en god base at arbejde videre fra. Der vil også være dramaøvelser, som kommer til at udfordre dig både personligt og udtryksmæssigt.

Men (måske) vigtigst af alt, så er drama et valgfag for dig der godt tør være crazy, fjollet, tude, skrige og have det sjovt - nogle gange samtidig. Drama udbydes i udgangspunktet som helårsfag.

Idræt og bevægelse

Har din krop brug for et ekstra pusterum fra skrivebordet og klasselokalet? Kan du lide at lave mange forskellige aktiviteter, hvor du bruger din krop, får pulsen op og har det sjovt med andre.

Så vælg idræt og bevægelse som valgfag.

I dette fag vil vi prøve kræfter med mange typer idræts- og bevægelsesaktiviteter, og vi vil som udgangspunkt være ude hele året! Idræt og bevægelse udbydes i både 1. halvår og 2. halvår.

Lektiecafé

Få hjælp til dine lektier, og gå i dybden med faglige temaer fra fagene dansk, engelsk og matematik. Lektiecafé udbydes i både 1. og 2. halvår.

Stærk med ord – bliv bedre til at bruge dine digitale hjælpemidler

Vil du gerne lære at bruge eller blive stærkere til at bruge dine digitale hjælpemidler som ordblind? Og har du ofte brug for ekstra tid til at lave dine lektier. Så vælg Stærk med ord. Udbydes både 1. halvår og 2. halvår.

Tysk/Fransk

Valgfaget er helårligt og på fire lektioner om ugen. Man kan vælge at gå til prøve i faget.