Værdigrundlag på TCR

Nedenstående fem overskrifter er kernen i vores arbejde med unge på TiendeklasseCenter Roskilde. Hvis du er interesseret i at vide, hvad de betyder for os, så læs med her:

Plads til fordybelse

• Fordi vi tror på, at fordybelse er en forudsætning for at kunne forankres i sig selv eller ”blive til nogen” i et samfund, hvor tempoet er højt, kravene er høje og mulighederne mange.
  • Det betyder blandt andet, at vi arbejder med hele linjedage og fordybelsesuger.

Anerkendelse

• Fordi vi tror på vigtigheden af at møde det enkelte menneske, hvor det er. Desuden er plads til forskellighed vigtigt for den enkelte og fællesskabet.
  • Det betyder blandt andet, at vi er autentiske, at vi viser hensyn, at vi interesserer os for den enkeltes perspektiv, at vi arbejder med mennesker ud fra det de gør og ikke ud fra en bestemt opfattelse af, hvad eller hvem de er. Sidst men ikke mindst betyder det, at vi indimellem behandler mennesker forskelligt for at behandle dem ens.

Ejerskab

• Fordi det er en grundlæggende forudsætning for et godt skoleår, at den enkelte tager ejerskab for dannelse og uddannelse, at den enkelte tager medansvar og viser engagement i alle henseender.
  • Det betyder blandt andet, at vi afholder elevsamtaler med udgangspunkt i elevens perspektiv og situation minimum tre gange i løbet af et år.

Fællesskab

• Fordi vi mener, at det er vigtigt at kunne fungere i fællesskaber, det være sig i arbejdsliv, fritidsliv og privatliv, og fordi vi tror på, at fællesskaber kan gøre noget for den enkelte, som den enkelte ikke kan opnå alene.
  • Det betyder, at vi udfordrer den enkeltes forhold til fællesskabet, at vi arbejder med samarbejdsrelationer - fx i vores introuge og vores kontaktlærermodul, at vi holder morgensamlinger, fælles foredrag og tilbyder skolerejse.

Udvikling

• Fordi det er vigtigt at udvikle sig fagligt, socialt og personligt i forhold til at blive afklaret og parat til et fremtidigt uddannelses og arbejdsliv.
  • Det betyder, at vi arbejder med målsætninger, progression og læreprocesser gennem feedback og bevidstgørelse.